بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار کدام نوع میلگرد است؟

میلگرد یکی از مقاطع فولادی که اغلب افراد فعال در این حوزه آهن آلات و ساختمان سازی به خوبی با ویژگی های این قطعه آشنا هستند، در مقالات مختلفی به بررسی فرق و تفاوت وال پست و میلگرد بستر، نحوه تشخیص سایز میلگردها، فرق میلگرد ساده و آجدار و موارد مهمی در این زمینه پرداختیم اما انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی از جمله دغدغه های پیمانکاران و مهندسین است، زیرا انتخاب میلگرد درست در افزایش استحکام و مقاومت سازه نقش بسزایی دارد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم این سوال که بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار کدام نوع میلگرد است؟ را به صورت کامل بررسی و نحوه تشخیص بهترین میلگرد را نیز معرفی می کنیم. اگر به دنبال خرید میلگرد برای ساختمان سازی هستید قطعا مطالعه این مقاله برای انتخاب بهتر کمک کننده است پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی ضروری است؟

برخی افراد به اشتباه میلگرد و آرماتور را یکی می دانند، از این رو در مقاله تفاوت میلگرد و آرماتور چیست این مساله به صورت کامل بررسی شده است، این محصول پرکاربرد جهت جبران کمبود مقاومت کششی بتن در سازه های ساختمانی استفاده می شود و دارای اندازه های مختلفی می باشد؛ در حالت معمول میلگردها به گونه ای طراحی و تولید شده اند که به راحتی با هر نوع بتن سازگاری داشته باشند و در نهایت استحکام سازه را تقویت کند؛ بنابراین یکی از مهمترین مواردی که هنگام خرید میلگرد باید به آن دقت کنید جنس میلگرد می باشد.

بهترین نوع میلگردها را آن دسته ای می دانند که دارای مقاومت و استحکام بالایی باشند زیرا وظیفه اساسی میلگردها بالا بردن مقاومت سازه است؛ بنابراین می توان گفت نوعی از میلگردها که بتوانند مقاومت سازه را تضمین کنند حتما دارای کیفیت بالایی هستند پس انتخاب برند و کارخانه تولید کننده در کیفیت نهایی و به تبع در استحکام سازه نقش موثری دارد.

 

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از بهترین میلگردها نوع TMT است که قابل استفاده در ساختمان سازی می باشد و با نام های میلگرد ترمومکانیکی و ترمکس معرفی می شوند، از مهمترین ویژگی های آن نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد ساختمان سازی حتما باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و میلگردهای TMT دارای این ویژگی هستند به همین دلیل اغلب در مناطق زلزله خیز ایران از آن استفاده می شود.
  • یکی از مهمترین ویژگی های میلگردهای TMT قابلیت استفاده در گریدهای مختلف است، این محصول در گریدهای Fe 415 تا Fe 600تولید شده و قابل خریداری می باشد، گریدهای پایین مقاومت کمتر اما انعطاف پذیری بیشتری دارند و گریدهای بالاتر مقاومت بالا اما انعطاف پذیری پایینی دارند.
  • این میلگرد توسط سازمان استاندارد بین المللی تایید شده است و به همین دلیل دارای کیفیت بالایی است.
  • از دیگر ویژگی های این میلگردها که آن را به یکی از بهترین انواع میلگردها تبدیل کرده است قابلیت انعطاف و شکل پذیری آن می باشد که امکان جابجایی و حمل و نقل آن ها را ساده تر می کند.
  • یکی دیگر از ویژگی های مهم مقاومت در برابر خوردگی و دوام بالای این میلگردها می باشد که برای ساخت و ساز سازه و ساختمان های مختلف کارایی بالایی دارد.

آزمایش میلگرد؛ بهترین روش برای تشخیص کیفیت آن

یک روش مناسب برای تست کیفیت مقاطع فولادی آزمایش تنش-کرنش است، در صورتی که میلگرد از برند و تولید کننده جدیدی خریداری شود ابتدا لازم است تست و آزمایش شود بنابراین نمونه ای از بار به آزمایشگاه مخصوص ارسال می شود، نحوه آزمایش در این آزمایشگاه ها به این صورت است که میلگرد تحت فشارهای مشابه ساختمان قرار می گیرد و این فشار تا زمان شکستن میلگرد ادامه دارد تا در نهایت میزان مقاومت میلگرد محاسبه شود.

 

انواع میلگردها بر اساس جنس

میلگردها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که هریک با توجه به جنس و متریال آن برای موارد خاصی کاربرد دارد، انواع دسته بندی میلگردها به شرح زیر است:

1-میلگرد اپوکسی

میلگردهای اپوکسی دارای یک روکش اپوکسی با نوار سیاه مخصوصی در اطراف میلگرد است که از اکسید شدن میلگرد در مجاورت هوا جلوگیری می کند.

2-میلگرد گالوانیزه

این نوع میلگرد با هر نوع آب و هوایی سازگار است، همچنین مقاومت بالا در برابر ضربه و اکسید آهن نیز از جمله ویژگی های اصلی این نوع میلگردها به شمار می آید و دلیل نامگذاری آن نیز به استفاده از فرآیند گالوانیزیسیون در تولید میلگرد مربوط می شود؛ با توجه به ویژگی های این محصول جهت استفاده در مناطق شمالی و شرجی گزینه مناسبی است زیرا مقاومت آن در برابر زنگ زدگی بالا است.

میلگرد اروپایی

با توجه به اینکه در مناطق اروپایی میزان زمین لرزه ها بسیار کمتر است به همین دلیل میلگرد اروپایی نیز دارای مقاومت کمتری است و همین مساله سبب کاهش قیمت این نوع میلگرد در مقایسه با نمونه های مشابه می باشد.

میلگرد فولاد کربن

یکی از میلگردهای تایید شده توسط اغلب مهندسین که در بازار آهن آلات نیز موجود و قابل خریداری است میلگرد فولاد کربن یا میلگرد سیاه می باشد، استحکام کششی بالای این محصول سبب شده تا در شهر و مناطق مختلفی قابل استفاده باشد اما برخلاف نمونه های قبلی این نوع میلگردها در برابر رطوبت و هوای شرجی هیچ نوع مقاومتی ندارد به همین دلیل جهت استفاده در مناطق شما کشور گزینه مناسبی نمی باشد.

میلگرد فایبرگلاس

از مهمترین موارد کاربرد کیلگرد افزایش مقاومت بتن می باشد از این رو میلگرد فایبرگلاس متناسب با بتن آرمه تولید می شود و از ویژگی های این نوع میلگرد می توان به وزن پایین، چسبندگی بالای میلگرد به بتن و به تبع افزایش مقاومت و استحکام سازه اشاره کرد که در مقایسه با دیگر میلگردها دارای ارزش بالاتری می باشد.

میلگرد فولاد استنلس

میلگرد فولاد استنلس از جمله میلگردهای رایج و پرکاربرد است که استفاده از آن در ساختمان سازی بسیار رایج است، یکی از ویژگی های پراهمیت آن مقاومت چندبرابری در برابر اکسید آهن می باشد که به صورت حدودی 1500 برابر میلگرد فولاد کربن مقاومت دارد و همین مساله سبب افزایش تقویت بتن و قیمت این نوع میلگرد شده است که به عنوان گرانترین نوع میلگرد شناخته می شود.

انواع نورد در تولید بهترین میلگرد برای ساخت و ساز

نورد سرد و نورد گرم از جمله شیوه های تولید میلگرد هستند که استفاده از محصولات نورد سرد به دلیل شکنندگی بالا برای ساختمان سازی قابل استفاده نمی باشد، مقاطع طویل نیز اغلب با استفاده از سه روش نورد گرم، نورد سرد اصلاح شده و نورد گرم اصلاح شده تولید می شوند.

نورد گرم، در این فرآیند دمای بخش های مختلف شمش به صورت یکپارچه افزایش می یابد و تا زمانی که به دمای بالاتر از دمای تبلور برسد ادامه دارد، در نورد سرد اصلاح شده، در این فرآیند میلگردها بدون هیچ گونه افزایش دما تولید شده و در این روش شمش فولاد چندبار از بین غلطک ها عبور می کند، و سومین شیوه نورد گرم اصلاح شده مشابه نورد گرم است که در نهایت میلگرد خروجی از این شیوه انعطاف پذیری بالاتری دارد.

 

نقش کربن در تولید میلگرد

درصد کربن نیز از جمله موارد تاثیرگذار در انتخاب میلگرد است زیرا هرچه کربن به کار رفته در مقاطع بالاتر باشد در نتیجه میزان سختی و شکنندگی فولاد نیز افزایش می یابد و به تبع انعطاف پذیری آن نیز کم می شود. توجه کنید در سازه های بزرگ که از مقاطع در سایزهای بزرگ استفاده می شود حتما لازم است مقاومت آن ها بالا باشد و به همین منظور درصد کربن آن ها افزایش می یابد.

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار کدام نوع میلگرد است؟

برای تعیین بهترین نوع میلگرد حتما لازم است به توصیه های مهندس سازه توجه کنید، زیرا مهندسین براساس کیفیت تولید و قیمت آن در نهایت بهترین محصول را برای پروژه مورد نظر انتخاب می کنند اما انتخاب و خرید محصولات فولاد و آهن آلات برای ساختمان سازی حتما باید از برندهای باکیفیت بازار خریداری شود.

برای اطلاع از بهترین میلگردهای ساختمان سازی در بازار می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و علاوه بر مشاوره قبل خرید از قیمت روز میلگرد نیز مطلع شوید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله آموختیم میلگرد از جمله قطعات فولادی پرکاربرد است که استفاده بسیار گسترده ای در ساختمان سازی و دیگر صنایع دارد، استفاده از میلگردها با هدف افزایش مقاومت و استحکام سازه می باشد و در این مقاله تلاش کردیم تا این سوال که بهترین میلگرد برای ساختمان سازی در بازار کدام نوع میلگرد است را به صورت کامل پاسخ دهیم و در نهایت با انتخاب میلگرد مناسب برای ساختمان مورد نظر ایمنی آن را در برابر حوادثی همچون زلزله، طوفان، سیل و… افزایش دهیم.

adminsite
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *