فرق میلگرد ساده و آجدار چیست و هرکدام چه ویژگی هایی دارند؟

 

همانطور که تا کنون در مقالات مختلف آموختیم میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در دو نوع ساده و آجدار تولید می شود و در صنایع مختلف نیز کاربرد وسیعی دارد، در مقالات مختلفی به مواردی همچون تعداد میلگرد در هر بندیل، تفاوت میلگرد و آرماتور، سایز میلگردها را چگونه تشخیص دهیم و غیره پرداختیم امــا در این مقاله قصد داریم تا فرق میلگرد ساده و آجدار و ویژگی های هریک را به صورت مفصل و دقیق بررسی کنیم؛ پس اگر شما نیز در این حوزه فعالیت دارید و این مساله دغدغه شما است حتما تا انتها با ما همراه باشید.

 

میلگرد ساده چیست؟

با توجه به نام این میلگردها آن چنان که برمی آِد میلگردهایی ساده و بدون آج هستند که اغلب در صنایع کاربرد دارد و استفاده اصلی آن مقاوم سازی بتن است، همچنین از دیگر کاربردهای گسترده آن می توان به ساختمان سازی اشاره کرد که در ساخت بناها، ستون های بتنی، زیرسازی و مقاوم سازی و همچنین ایمن کردن ساختمان در برابر زلزله کاربرد گسترده ای دارد.

با توجه به استفاده متداول از این محصول در صنایع مختلف بنابراین اطلاع از قیمت روز میلگرد نیز یکی از مسائل حائز اهمیتی است که می توانید با کارشناسان مجموعه تماس گرفته و از قیمت روز مطلع شوید.

یکی دیگر از مهمترین صنایع که استفاده میلگرد ساده در آن رایج است می توان به صنعت جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل نیز اشاره کرد؛ همچنین لازم به ذکر است طول استاندارد میلگردها بین 6 تا 12 متر است که دارای قطرهای متفاوتی بین 6 تا 200 میلی متر می باشند و در کارگاه و کارخانه های مختلفی در سایزهای گوناگونی تولید می شوند.

 

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهای آجدار دقیقا برخلاف میلگردهای ساده در سطح خارجی دارای برش های یکنواختی به نام آج هستند که این آج ها در میزان چسبندگی میلگرد به بتن نیز تاثیرگذار است بنابراین در ساختمان سازی دارای اهمیت بالایی می باشد؛ آج ها در میلگردهای آجدار سبب سبب اتصال راحت تر میلگرد به بتن می شود و در نهایت میلگرد به سختی از بتن بیرون کشیده می شود.

بنابراین از جمله مهمترین وظیفه این نوع میلگردهای آجدار را می توان به افزایش استحکام و مقاومت بتن اشاره کرد، در ادامه تفاوت های اساسی میلگرد آجدار و میلگرد ساده به صورت کامل بررسی می شود اما پیش از آن

ذکر این نکته ضروری است که میلگردهای آجدار در دو نوع شاخه و کلاف و در سایزهای 5.5 تا 40 میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند و میلگردها با نام A1,A2,A3,A4 شناخته می شوند که نام A1 برای میلگرد ساده و دیگر شماره ها برای میلگردهای آجدار استفاده می شود و جالب است بدانید در میلگردهای آجدار A2 دارای آج کمتری است و با افزایش شماره میزان آج های میلگرد نیز افزایش می یابد.

 

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟

حال سوال اساسی و مهم تفاوت میلگرد آجدار و ساده است که باتوجه به نوع میلگردها دارای تفاوت های زیادی می باشند و برخی از مهمترین آن ها تفاوا بر اساس کاربرد، تفاوت در سایز، تفاوت در مواد تشکیل دهنده، تفاوت در روش تولید و… می باشد که د رادامه هریک به صورت مفصل بررسی می شود.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار بر اساس کاربرد

میلگردهای ساده و آجدار از نظر کاربرد دارای تفاوت هایی می باشند به صورت کلی در اغلب موارد میلگردهای ساده جهت موارد صنعتی کاربرد دارد و میلگردهای آجدار نیز اغلب در ساختمان سازی استفاده می شود، به عنوان نمونه جهت ساخت خاموت، استفاده در جوشکاری و آهنگری و… از میلگردهای ساده استفاده می شود زیرا انعطاف پذیری و قابلیت برش آن ها در مقابل میلگردهای آجدار بیشتر است امــا در نظر داشته باشید برای سازه های سنگین استفاده از میلگردهای ساده کاربردی نمی باشد.

در مقابل استفاده از میلگردهای آجدار در ساختمان سازی و ساخت سازه های متنوع کاربردی است که مهمترین موارد کاربرد آن به شرح زیر است:

  • بتن ریزی دیوارها ساختمان
  • تقویت مقاومت بتن
  • تقویت فونداسیون ساختمان
  • افزایش نیروی برشی
  • بتن ریزی کف سازه

پیش تر اشاره کردیم که میلگردهای آجدار نوع A3 و A4 دارای بیشترین میزان آج هستند و به همین دلیل برای ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی از این نوع میلگردها استفاده می شود، تا این بخش به صورت واضح به این نتیجه رسیدیم که مقاومت میلگردهای آجدار دارای مقاومت بالایی در برابر میلگردهای ساده هستند و به همین دلیل در صنایع جوشکاری از میلگردهای آجدار استفاده نمی شود. همچنین میلگردهای آجدار در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت بالایی دارد و علت آن نیز ساخت این میلگردها از فولاد حرارت دیده می باشد.

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از لحاظ سایز

مقدار سایز و زن میلگردها از جمله موارد مهمی است و به همین دلیل تمامی میلگردها بر طبق استانداردهای جهانی تولید می شوند که سایز آن ها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند و در موارد مختلفی با توجه به سازی هر میلگرد کاربرد دارد.

  • میلگردهای آجدار در سایزهای 5.5 تا 40 میلی متر
  • میلگردهای ساده در سایزهای 5.5 تا 20 میلی متر

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر مواد تشکیل‌دهنده

شاید این عنوان تا حدودی برای شما عجیب باشد زیرا ابتدا ذکر شد میلگردها از فولاد ساخته شده بنابراین چرا تفاوت در متریال و مواد تشکیل دهنده ذکر شده است؟! بله درست است که هر دو میلگردها از فولاد تشکیل شده اما در نظر داشته باشید در ساختار این دو نوع میلگرد ترکیبات مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد تفاوت های عمده ای شده است.

بنابراین میلگردها دارای مواد تشکیل دهنده متفاوتی هستند که هریک قدرت و استحکام کششی متفاوتی دارند که در نهایت طول عمر و زمان فرسایش آن ها نیز متفاوت می باشد و متناسب با مکان، موقعیت، نوع سازه و دیگر مواردی از این قبیل می توان از انواع میلگردها استفاده کرد.

برخی از میلگردهای رایج در بازار را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میلگرد اروپایی
  • میلگرد فولاد کربن
  • میلگرد روکش اپوکسی
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد فولاد استنلس (ضدزنگ)

 

تفاوت از جهت روش تولید میلگرد ساده و آجدار

میلگردها اغلب با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی هر کشوری با روش های مختلفی تولید می شوند اما دو روش رایج آلیاژی و حرارتی از جمله روش های اصلی برای تولید میلگردهای آجدار و ساده می باشد، لازم به ذکر است روش تولید این دو میلگردها تا حد زیادی یکسان است و تنها تفاوت آن ها در مرحله شکل دهی است.

برای تولید این میلگردها ابتدا شمش ها را در کوره های بخصوصی با حرارت 1100 درجه سانتی گراد قرار می دهیم و سپس برای نورد و سایزدهی و قالب دهی آماده می شوند که در مرحله قالب دهی تفاوت میلگرد ساده و آجدار تعیین می شود که در این مرحله میلگردهای ساده را داخل قالب قرار داده و در نهایت به میلگردهای آجدار تبدیل می شود.

 

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر خواص مکانیکی

میلگردهای ساده و آجدار از نظر مکانیکی نیز دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند و لازم به ذکر است استانداردهای تولید میلگرد  و طبقه بندی آن ها با توجه به خواص مکانیکی در کشورهای مختلف متفاوت است، فولادهای میلگرد بر طبق استانداردهای روسی تهیه می شود که در چهار دسته زیر تقسیم بندی شده است:

1-میلگرد A1

این نوع میلگرد از نوع میلگردهای نرم به شمار می آید و شکل آن نیز بدون آج می باشد، حداقل مقاومت کششی مجاز و حداقل مقاومت مجاز تسلیم در این نوع میلگرد به ترتیب برابر با 360 و 240 مگا پاسکال است؛ در این نوع میلگرد جوشکاری و تغییر شکل نیز امکان پذیر است.

2-میلگرد A2

در این نوع میلگرد حداقل مقاومت کششی مجاز و حداقل مقاومت تسلیم مجاز به ترتیب برابر 500 و 340 مگاپاسکال است و به عنوان میلگردهای نیمه سخت کاربرد دارد. بر خلاف نوع A1 این میلگردها به صورت آجدار است و قابلیت جوشکاری نیز بر روی این میلگردها وجود دارد اما در اغلب مواقع توصیه می شود از این کار پرهیز شود.

3-میلگرد A3

این میلگردها در دسته بندی میلگردهای خشک و سخت قرار می گیرند و شکل ظاهری آن نیز به صورت آجدار جناقی است، به این صورت که در صورت مشاهده از مقطع میلگرد آج ها به صورت 7 و 8 و در صورت مشاهده از کنار آج ها با زاویه 45 درجه به نظر می رسد.

در این نوع میلگردها حداقل مقاومت کششی مجاز و حداقل مقاومت تسلیم مجاز به ترتیب برابر با 600 و 400 مگاپاسکال است و اغلب در ساختمان سازی ها از این میلگرد استفاده می شود و هیچ گونه عملیات جوشکاری در این میلگردها قابل اجرا نمی باشد.

4-میلگرد A4

میلگرد A4 به عنوان آخرین مدل به صورت آجدار مرکب است و کاربرد آن به نسبت دیگر میلگردها نیز بسیار کمتر است، حداقل مقاومت کششی مجاز و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن به ترتیب برابر با 650 و 500 مگا پاسکال می باشد.

 

تفاوت قدرت جوش پذیری میلگردهای ساده و آجدار

پیش تر اشاره کردیم که اغلب میلگردهای ساده در صنایع جوشکاری کاربرد بیشتری دارد، بنابراین قابلیت جوش پذیری میلگردهای ساده در مقایسه با میلگردهای آجدار بیشتر است و میلگردهای آجدار بخصوص نوع A3 و A4 قابل استفاده در جوشکاری نمی باشند.

 

تفاوت در قدرت آبکاری میلگردها

میزان آبکاری نیز یکی دیگر از تفائت های میلگرد ساده و آجدار به حساب می آید و می توان این گونه گفت اغلب میلگردهای ساده به جهت افزایش مقاومت و استحکام و جلوگیری از سایش آبکاری انجام می شود.

 

تفاوت در قدرت شکل پذیری انواع میلگردها

ساده و روان می توان گفت میلگردهای ساده دارای قابلیت شکل پذیری بالایی هستند و پیش تر اشاره شد که در دسته بندی میلگرد های نرم قرار می گیرند و جهت استفاده در صنایع گوناگون نیز کاربردی می باشد.

 

تفاوت در قیمت میلگردهای ساده و آجدار

تفاوت قیمت در میلگردهای ساده و آجاره به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به صورت کلی میلگردهای آجدار گران قیمت تر نسبت به میلگردهای ساده می باشند.

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد تا فرق میلگرد ساده و آجدار و ویژگی های هریک به صورت کامل بررسی شود بنابراین تفاوت های اصلی از نظر سایز، کاربرد، مواد اولیه، روش تولید، قیمت، میزان شکل پذیری و… بررسی شد که در صورت تمایل به خرید یا اطلاع از قیمت های روز می توانید از کارشناسان مجموعه راهنمایی بگیرید.

adminsite
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *